Jak vybrat vysokozdvižný čelní vozík?
Jednoduchá odpověď zní: „Tak, aby co nejlépe sloužil našim potřebám.“ Co to ale znamená? Výrobci čelních vozíků v posledních letech trh obohatili o mnoho typů čelních vozíků, které se liší pohonem, parametry zdvihu, výkonností, typem hydrauliky a podobně. Je proto důležité si udělat analýzu úkolů pro konkrétní vozík – kde, jakým způsobem, jak často bude pracovat. Vybírání pouze podle parametrů však může být ošidné. Typicky slyšíme úvahu: „Raději vezmeme vozík co uveze 3 tuny. Sice převážíme palety o váze jedné tuny, ale ať máme rezervu“. Jenže ta rezerva znamená větší rozměry, horší obratnost, vyšší spotřebu……
Výrobci vysokozdvižné vozíky stále vozíky inovují, přidávají nové funkce, zvyšuje se množství použité elektroniky. Otázka ale je, jaké funkce v praxi využijeme, jak stále další a další elektronika zvyšuje pravděpodobnost závady, zda nové ovládání je skutečně pro každého to nejlepší.
Na co se tedy konkrétně soustředit?
Typ pohonu
- Nafta / benzín – nejčastěji poptávaný typ pohonu. Hodí se do venkovních prostor, překládání palet, přemísťování palet mezi autem a skladem/provozem. Jednoduché doplňování paliva. Dieslové motory renomovaných výrobců jsou sázkou na jistotu. Otázkou je cena nafty…
- Elektromotory – zažívají velký rozmach. Hodí se do vnitřních i venkovních prostor, jsou ekologické. Tichý chod je předurčuje do míst, kde by hlučnost vadila provozu či sousedovi. Moderní AC elektromotory jsou bezproblémové, jejich výkon vždy plně odpovídá potřebě čelního vozíku. Pro mluví jednoduchost dobíjení.
- Plyn/LPG – ekologické, tiché řešení. Vyšší prvotní náklady vyváží nízké provozní náklady a dlouhá životnost. Plynová láhev je uložena nahoře zadní části vozíku.
Nosnost
Vozíky se většinou dělí na lehčí – od nosnosti 1000 kg do 3500 kg a těžké, s nosností třeba i 8 tun. S nosností přímo souvisí váha vozíku (z důvodu protizávaží), často i rozměry, síla motoru a spotřeba. Tento parametr důkladně uvažte a zvolte to, co opravdu využijete.
Výška zdvihu
Standardní a oblíbená výška zdvihu se pohybuje okolo 3m. Většina firemních skladů má dvě až tři patra. Čelní vozíky však mohou zdvihat i do 6m a speciální vozíky do mnohopatrového skladu i výše. Zdvih je zajišťován hydraulickými stožáry, nejčastěji v řešení Duplex, u vyšších zdvihů Triplex. Důležitá je i tzv. stavební výška, která určí, do jak vysokých dveří se s vozíkem při volném přejezdu vejdete.
Typ nákladu
95% čelních vozíků se prodává se standardní délkou vidlic. Tyto vidlice jsou optimalizované na skládání a převážení europalet. Z důvodu omezených prostor však můžou být vidlice zkrácené, firma, která převáží velké desky naopak potřebuje vidlice dlouhé. Lesníci potřebují speciální vidle, stejně jako zemědělci pro převoz balíků slámy. Někdo potřebuje vidlice speciálně široké. Do speciálních provozů dodáváme speciální verze a úpravy.
Obsluha
Není nic horšího, když se obsluha vozíku v kabině necítí pohodlně. Sedačka, způsob ovládání, výhled, drobné prvky komfortu, to vše hraje velkou roli ve spokojenosti řidiče, který s čelním vozíkem jezdí.
Cena
Ekonomika nákupu a provozu. Porovnávejte. Potřebujete ten nejdražší vozík? Budete jej používat ve vícesměnném provozu nebo 2x týdně na naložení a vykládku? Zjistěte si, kolik stojí servisní prohlídky. Chtějte od prodejce informaci v čem konkrétně je ten či onen vozík za tu či onu cenu lepší. Jednoduše – odůvodněte si výdaj.
Záruky a servis
Kupujete vozík na mnohaleté používání. Dobře servisovaný stroj vám bude sloužit v perfektní kondici mnohem déle. A za jakou cenu ho budete muset servisovat? Jak má prodejce garantované dodání náhradních dílů? Zjistěte si přesná pravidla záruky na hydrauliku, motor, kola, baterii. Vyhnete se překvapení.
Jak se v tom všem zorientovat?
Jednoduše. Získejte základní přehled na internetu, poptejte se na zkušenosti známých. A navštivte nás. Kupovat čelní vysokozdvižný vozík za několik set tisíc nejde kliknutím na e-shopu. Vlastě jde……ale víte, co opravdu kupujete? V obchodě si spolu sedneme, probereme, co přesně potřebujete, budeme se hodně ptát a hledat odpovědi, najdeme nejlepší řešení. Pokud se dohodneme, budeme rádi. Pokud ne, aspoň si utřídíte informace a argumenty pro další rozhodování.