Duplex a triplex věze
Duplex a triplex označuje uspořádání stožáru vysokozdvižného nebo čelního vozíku. Rozhodnutí mezi duplexovým a triplexovým řešením souvisí s tím, do jaké výšky chceme ukládat palety a kolik potřebujeme prostoru nad vozíkem.
Stožár duplex je složený ze dvou profilů – věží, mezi kterými je umístěna hydraulika. Věž se může zdvihat pomocí jednoho nebo dvou hnacích řetězů. Při zdvihu se postupně oba profily vysouvají. Tyto vysokozdvižné vozíky jsou vhodným řešením do nižších výšek. Pro vykládku a nakládku nákladních automobilů, případně do provozů, kde je sklad s jedním či dvěma regálovými patry.
Stožár triplex je složen ze tří profilů (rámů), které se postupně vysouvají do požadované výšky. Každý stožár má vlastní pohon. U čelních vozíků zvedají jednotlivé věže řetězy, u vysokozdvižných vozíků se častěji používají hydraulické válce. Triplexové řešení je vhodné pro zakládání palet ve skladech a distribučních centrech, kde jsou vícepatrové regály. Jedná se o řešení pro zakládání do větších výšek, obvykle od cca 3,5 metrů. Výhodou triplexového řešení u vozíků s vyšším zdvihem je i nízký tzv. volný zdvih. Volný zdvih znamená výšku vozíku, při které se ještě nezačíná vysouvat zvedací rám. Jinými slovy, nezvětšuje se ještě průjezdná výška vozíku, což je důležitý parametr pro nižší prostory (kontejnery, vagony, případně průjezdové otvory v hale)
Duplexové řešení znamená většinou nižší cenu, na druhé straně od výšky zdvihu cca 3 metry už se také projevuje výhoda triplexového řešení ve stabilitě vozíku a jistotě obsluhy.
DUPLEX
TRIPLEX