Dieselové vozíky EP předčily očekávání

Firmy poptávající čelní vozíky jsou většinou rychle zkontaktovány některým ze zástupců tří největších producentů a někdy se ke své škodě ani nesnaží konfrontovat jejich nabídky s dalšími možnostmi. Přitom platí, že konkurence a kvalita středního segmentu vysokozdvižných vozíků v posledních letech
neuvěřitelně vzrostla. Ano, firmy jako EP Equipment zatím nemohou soutěžit s plně automatickými sofistikovanými skladovými systémy Toyoty. Avšak tam, kde
firma potřebuje čelní vozík pro nakládku, vykládku, přesun z/do skladu a nejede v extrémním třísměnném provozu, jsou tyto vozíky víc než skvělou alternativou. Proč? V první řadě si stačí si porovnat pořizovací ceny, ceny náhradních dílů a ceny servisu. To druhé – zhodnocení kvality, parametrů a funkčností, jsme udělali za vás – podívali jsme se nové řadě F8 trochu na zoubek.

První pohled, dílenské zpracování

Řada T8 na první pohled zaujme. Je patrné, že designéři EP vyšli vstříc evropskému trhu, kam se drtivá většina jejich produktů vyváží. A odvedli dobrou práci. Definitivně zmizely kdysi „jednoduché“ asijské rysy bez koncepce. Nahradil je evropštější design, kde se v souladu s trendy oblé rohy střídají s rovnými čistými liniemi. Vozík působí masivně, zejména záď je však povedeně modelovaná. Působí mohutně, přitom líbivě. Navozuje dojem, že tady se bude o co opřít. Promyšlené prolisy dělí velkou plochu čistě a smysluplně. Zvedací zařízení si na pohled získává dostatečný respekt, přitom všechny jeho díly jsou „německy“ účelné, bez zbytečných rušivých vlivů. Vozík zkrátka působí bytelně, přitom líbivě. Místy jsme si v detailu všimli, že plastové díly by mohly být na okrajích střihu precizněji opracované. Celkově však na nás i dílenské zpracování působilo dobrým dojmem. A pro fajnšmekry dodáváme, že společnost EP Equipment získala za rok 2019 velmi prestižní ocenění IF DESIGN Award. A to v konkurenci firem jako Toyota, Jungheinrich a dalších….

Motorizace a ovládání pojezdu

Dieselové čelní vozíky řady T8 jsou pro evropský trh osazeny agregátem Mitsubishi S4S o výkonu 33 kW s 2 500 otáčkami a točivým momentem 135 N.m./2 000 ot. Motoru nelze nic vytknout. Spolehlivě se stará, aby vozík naplnil každý požadavek na zrychlení, zpomalení či běžnou klidnou bezpečnou jízdu. Maximální rychlost jsme nezkoušeli a vzhledem k potřebné bezpečnosti ovládání v provozu se nám její zjišťování nejeví podstatné. Příjemně nás překvapila nízká úroveň hluku. Emisní norma EU3 je standardem. Vozík má tzv. automobilové ovládání. Kdo seděl někdy v autě, bude doma za 2 minuty. Dva pedály, tři páčky. Vpřed, vzad, jednoduše a především plynule, s dobrým pocitem, že vozík a jeho pohyby mám jako řidič pod kontrolou. Ovládání na malém prostoru nás potěšilo – radius otočení 2 035 mm umožňuje dostatečnou obratnost v manévrování. Vyzkoušeli jsme si EP udávaný limitní pracovní prostor v uličce široké 2 440 mm při naložení standardní EU palety.

Práce se zdvihovým soustrojím

EP na tyto vozíky montuje duplexové a triplexové zdvihové zařízení tradičního německého výrobce. My měli k dispozici zákazníky nejčastěji objednávanou duplexovou věž se zdvihem 3 000 mm.  Byli jsme zvědaví na funkčnost zdvihového zařízení v kontrastu s požadavkem obsluhy na jistotu a stabilitu celého stroje. A i zde nás tento pracant příjemně překvapil. Zařízení pracuje spolehlivě s rychlou odezvou na povely obsluhy.  Hydraulika je vybavena proporcionálními ventily, které se starají o jemné spouštění vidlic s jakýmkoli povoleným zatížením. Standardem je vybavení stroje bočním posuvem Cascade. Pro řidiče jsou důležité nejen technické parametry ale i pocit, jaký má z ovládání. Můžeme říct, že jsme měli zdvihové zařízení v každém okamžiku plně pod kontrolou. Na stabilitu má pozitivní vliv i široký rozvor kol, konstrukce, jejich zavěšení a velmi dobře vyvážené těžiště vozíku. Potěšilo zjištění, že vozík zvládá manipulaci s přípustným nákladem s velkorysou stabilitou.

Komfort pohodlí.

Vozík má inovovanou konstrukci kabiny,  která zlepšeným výhledem výrazně přispívá k jistotě řidiče při jakékoli činnosti vozíku. Ocenili jsme velký vnitřní prostor, který bývá u některých typů vozíků na trhu pro člověka se dvěma metry problematický. Zde jsme se cítili komfortně. Výborně tvarovaná sedačka s dobrým odpružením, dobře posazené loketní opěrky, samozřejmě s bezpečnostním pásem.  Ve standardu je základní bezpečnostní výbava – od zpětných zrcátek, majáčku, signalizace pro pojezd vzad, až po kompletní pracovní osvětlení. K dobrému pocitu z jízdy kromě odpružení kol a sedačky přispívají i použitá SE superelastická (bezdušová) kola. Tím, jak se vylepšuje technologie obsahu profilu gumy, je jízda velmi příjemná. Kdo nevěří, že i plná kola mohou být měkká, ať si sedne a vyzkouší. Neodpustíme si ještě jednu poznámku. Sedák je ve vysokozdvižném vozíku jedna z věcí, kterou prostě dříve či později budete měnit. A cena za nový sedák tohoto vozíku a sedák vozíku jedné ze tří největších značek, to je tedy opravdu Rozdíl s velkým R.

Závěrem

Prodejci často přirovnávají výrobky TOP kvality a střední třídy k Mercedesu a Trabantu (byť Trabant už hodně z nás moc nepamatuje). Zde tedy onen pocit, že jste v nějakém levném stroji, mít rozhodně nebudete. Ano, pokud hledáte vysokozdvižný vozík do třísměnného provozu, kde se nezastaví, doporučíme vám připlatit za Toyotu. Jsou to prostě TOP vozíky – o trošičku příjemnější, plynulejší, lehčí,  s o něco lepším dílenským zpracováním a s extra technologiemi.

S tímto dieslovým vozíkem EP si ovšem v žádném případě outsidera nekupujete. Spíše něco jako Škodovku. Spolehlivého, kvalitně udělaného pracanta s potřebným, velmi solidním výkonem a vším, co od něho v praktickém zatížení očekáváte. Ve většině funkčností a potřebných výkonech je vozík naprosto konkurenceschopný. Připočtěme k tomu povedený design, skvělý výhled do pracovního prostoru, použité osvědčené evropské technologie. Znovu se potvrzuje, jak rychle jsou dnes schopni výrobci dohnat desetiletí vývoje a konkurovat tradičním firmám nejen nízkou cenou, ale i kvalitou. Ke konkurenčním výhodám je třeba přičíst i dostupnost náhradních dílů, stejně jako široké spektrum přídavných zařízení a doplňků.  A to, že tento EP dieselový vozík osmičkové řady dnes pořídíte o třetinu i více levněji než jiný, výkonnostně stejný vozík, je třešnička na dortu…

 

Josef Moravec, SimpleLift