Čelní vysokozdvižný vozík EFX2-251 Li-ion za 329 990 Kč bez DPH. Navíc sleva 10 000 Kč! Více informací a podmínky akce ZDE

Infolinka

+420 543 216 031

Jak správně zacházet s akumulátory

Jak správně zacházet s akumulátory?

 

V manipulační technice se používají zpravidla 2 kategorie baterií, a to olověné trakční baterie (dělící se na zaplavené, AGM nebo gelové) a lithium-iontové baterie.

Olověné trakční baterie

Baterie AGM nebo gelové mají výhodu nižší ceny, avšak mají menší životnost, a to cca 500 dobíjecích cyklů. Tyto baterie se nedoporučuje vybíjet pod 20 % a je nezbytné je vždy dobít do 100 % k zachování životnosti. Každé nabití baterie se počítá jako jeden nabíjecí cyklus, ať už baterii nabijete o pár procent nebo do plna. Pokud vozík nepoužíváte, doporučuje se akumulátor alespoň jednou měsíčně nabít a obecně je lepší, když akumulátory držíte v nabitém stavu. U vozíků s tímto typem baterií často najdete integrovanou nabíječku, takže je lze nabíjet kdekoliv. A protože jsou baterie bezúdržbové (bez dolévání destilované vody), není třeba zajišťovat nabíjecí místo s umístěným nabíječem a dobrým větráním, jako tomu je u zaplavených baterií, ze kterých se odpařuje voda.

Trakční zaplavené baterie

Zaplavené trakční baterie mají podobné nároky na nabíjení, jako AGM a gelové. Tyto baterie najdete zpravidla u čelních vozíků a větší techniky, která je v permanentním provozu. Baterie jsou sice dražší, ale mají větší počet nabíjecích cyklů, přibližně 1200. Proto se dělají i v článkovém provedení, ze kterého se skládají baterie velkých kapacit. Vzhledem k delší době nabíjení, která je průměrně 8-10 hodin se baterie často nabíjí přes noc, případně je možné provést rychlou výměnu baterie za druhou. U zaplavených baterií je potřeba pravidelně kontrolovat a dolévat destilovanou vodu, tudíž nejsou bezúdržbové. U větších baterií se to řeší AQ systémem, což je systém hadiček spojujících všechny články. Po napojení kanystru s destilovanou vodou proběhne rovnoměrné dolití, a to během chvilky. Stejně jako u AGM a gelových baterií, každé nabití se počítá jako jeden nabíjecí cyklus.

Lionové baterie

Lithium-Ionové baterie jsou nejdražší, ale mají spoustu výhod. Delší životnost, jsou zcela bezúdržbové, můžete je nabíjet kdykoliv a není nutné je nabíjet do plné kapacity. Opět odpadá povinnost dolévat destilovanou vodu a u menších kapacit se často setkáte s integrovaným nabíječem. Ideální je udržovat akumulátor mezi 20 – 80 % kapacity. Baterie by se neměla nechat úplně vybít. Lionové baterie v našich vozících mají životnost přibližně 2000 nabíjecích cyklů. Nabíjení Lionové baterie oproti olověným akumulátorům neodečte pokaždé celý nabíjecí cyklus. Například když vozík nabijete z 50 % na 100 % kapacity, počítá se to jako půl nabíjecího cyklu (z 30 % na 70 % je to 0,4 cyklu atd.). V kombinaci s integrovaným nabíječem můžete vozík nabíjet kdykoliv a kdekoliv. Když má obsluha zrovna pauzu na oběd, zapojí vozík a jde se najíst. Za 10 minut vozík dobijete o 7 % a za 3 hodiny máte nabitou celou baterii. Samozřejmě záleží na konkrétním vozíku a nabíječi. Navíc mají oproti olověným bateriím výrazně menší hmotnost i velikost, takže nezabírají ve vozících tolik místa a vozíky jsou lehčí. Další výhodou je, že nemají téměř žádné samovybíjení (cca 5 %).

O každou baterii je třeba pečovat a dodržovat doporučený styl nabíjení. Tím se výrazně prodlouží její životnost a ušetří náklady na nákup nové.

Ze zákulisí naší práce

Sledujte více na